Kui sa tahad mõista, miks su konkurentidel nii hästi läheb, või leida viise, kuidas oma turundust paremini suunata, siis turundusaudit on just see, kust alustada. See pole lihtsalt Exceli tabelisse kantud andmete kogum, vaid praktiline viis saada ülevaade turust, konkurentidest ja omaenda tegevuste tõhususest. Vaatame, kuidas seda nutikalt teha.
Turundusauditi tegemiseks alusta konkurentide turundustegevuse kaardistamisest
Esimene samm on teada saada, kes su konkurendid üldse on. Mõtle nii otsestele kui ka kaudsetele konkurentidele ning kirjuta nad üles. Kui nimekiri olemas, siis hakkame pihta.
Kui tahad seda sammu kiirendada, kasuta AI-tööriistu nagu Perplexity. Näiteks sisesta: “Kes on peamised e-poodide platvormid Eestis valdkonnas X?”. Perplexity otsib sulle kiirelt kokku kõige asjakohasemad vasted ning viited. Samuti võid küsida: “Kes on peamised konkurendid ettevõttele X Eestis?” ning kasutada saadud infot oma nimekirja täiendamiseks. See on eriti kasulik, kui alles sisened turule ega tea veel kõiki tegijaid nimepidi.
Lisaks võid paluda AI tööriistal või näiteks Ahrefs Keyword Generator kaudu teha kohe ka märksõnade otsingu. Nii saad juba päris hea alguse, et näha enda ettevõtte turundamiseks mõtteid koguda.
Facebook Ads Library – turundusauditi spioon sinu taskus
Mine Facebook Ads Library lehele ja sisesta oma konkurendi nimi või bränd. Sa näed, milliseid reklaame nad parasjagu jooksutavad, millistel turgudel ja millise sisuga. See annab sulle:
– Ülevaate nende sõnumitest ja pakkumistest.
– Arusaama, milliseid visuaale ja formaate nad kasutavad.
– Võimaluse näha, kui palju erinevaid reklaame nad korraga testivad.
– Kui mõni reklaam on eriti kaua jooksnud, siis võib eeldada, et kas see toimib hästi või tahavad nad selle sõnumiga suunda rohkem edasi arendada ja suruda. Ühesõnaga, kui märkad, et mingi reklaam on püsinud pikalt üleval, siis tõenäoliselt see töötab.

Google Ads Transparency Center – SEO ja SEA luubi all
Väga väärt tööriist on ka Google Ads Transparency Center. Sisesta ettevõtte nimi ja näed:
– Kõiki Google’i platvormidel jooksevaid reklaame.
– Reklaamide formaate ja sihtpiirkondi.
– Millal reklaamid esmakordselt avaldati.
Loogika on sama nagu Meta spiooniga. Sisuliselt näed sa tänu neile kahele tööriistale kõikide oma konkurentide reklaami strateegiat ja saad teha päris korraliku turundusauditi juba ainuüksi nende tööriistade abil. Kui vaadata, milliseid sotsiaalmeedia kanaleid kasutatakse, siis võid eelnevat väidet uskuda. Aga miks peatuda siin?

TikTok Creator Search Insights – trendide radar
Kui su konkurendid tegutsevad TikTokis, siis TikTok Creator Search Insights on ideaalne koht vaadata:
– Millised trendid, helid ja loojad on hetkel populaarseimad.
– Milliseid reklaame sinu valdkonnas tehakse.
– Millised sisutüübid töötavad kõige paremini.
– Millist sisu otsitakse ja mille järgi on vajadus (content cap).

Turu-uuring ja turundusaudit oma ettevõtte vaatenurgast
Kui konkurendid on läbi analüüsitud, vaata peeglisse. Küsi endalt:
– Kas minu sõnum on sihtrühmale arusaadav ja atraktiivne?
– Millised kanalid toovad reaalselt tulemusi?
– Kuhu kaob mu reklaamiraha?
Kokkuvõtteks: ära vaata ainult pealispinda
Tõhus turundusaudit ei tähenda ainult andmete kogumist, vaid oskust neid tõlgendada. Kui sa suudad näha mustreid konkurentide käitumises ja võrrelda neid enda tulemustega, oledki sammu ees.
Nii et pane need tööriistad tööle, küsi nutikaid küsimusi (ka AI-lt!) ja ehita oma strateegia konkurentsist lähtuvalt targemaks. Kui soovid, et ma aitaks sul auditi praktiliselt läbi viia, anna märku ja räägime lähemalt!